Haal de hefboom in huis: De Ninja bij CODE

_B3A1299.jpg

Verscholen tussen het weelderige groen van het Agnetapark vind je CODE. In hun sfeervolle pand, een voormalige drukkerij, is nu dé shopify-specialist van West-Europa gehuisvest. Sinds de lente van 2020 werkt CODE samen met De Marketing Ninja. Het doel: een marketingstrategie voor de ambitieuze groeidoelstellingen voor de komende jaren. Hierbij staat de zoektocht naar de ideale klant, de leukste opdrachten en het beste personeel centraal. In gesprek met Wouter van CODE en Babs van De Marketing Ninja over het belang van je lievelingsklant kennen, je bedrijfscultuur uitdragen en werk uit handen durven geven.

CODE begon met twee nerdy TU Delft studenten en een gedeelde wens om ingewikkelde websites te bouwen. In 2018 kregen de twee Shopify op het vizier: een Software as a Service (SaaS) oplossing voor webshops. Het bleek een goede keus: CODE groeide in enkele jaren uit van 14 naar 40 man personeel. En het einde is nog lang niet in zicht. Na opening van een tweede kantoor in Amsterdam richt CODE nu zijn pijlen op de Duitse markt.

Bob+owner+CODE+Delft

Wouter: ‘Duitsland is heel interessant: vijf keer zo groot als Nederland, maar ze lopen zeker twee jaar op ons achter qua online volwassenheid. Daar liggen dus grote kansen. Maar het is ook ingewikkeld, want niks zo moeilijk als goede developers vinden en een geheel nieuwe markt betreden.’ En dat is waar De Marketing Ninja om de hoek komt kijken.

De leukste klant vinden, de beste mensen werven

Marketing en de werving van nieuwe collega’s deed CODE lange tijd op gevoel. Maar het besef groeide dat het beter en sneller kon - en moest, om de stevige groeiambities waar te kunnen maken. Via-via raakten Wouter en zijn kompaan Bob in gesprek met Babs. Het klikte gelijk tussen de drie ondernemers. Babs: ‘met CODE ben ik begonnen met een marketingstrategie. Samen hebben we diverse analyses gedaan, zoals een klant- en concurrentieonderzoek. Wie zijn eigenlijk de ideale klanten voor CODE? Aan welke opdrachten werkt CODE het liefst en waarom? Van welke concurrenten kan CODE leren en hoe kan CODE zich van hen onderscheiden? Door zowel interne als externe factoren onder de loep te nemen, ontdekten we waar de belangrijkste kansen voor CODE liggen. En daar vloeien dan vanzelf logische marketingacties uit voort. Zo is naar voren gekomen dat het voor CODE tijd is voor rebranding, meer aandacht voor het vinden van geschikte nieuwe medewerkers, maar ook hernieuwde focus op het binnenhalen van ‘de ideale klanten’.

De Marketing Ninja in samenwerking met.jpg

Wouter: ‘Babs knalde als een wervelstorm door CODE heen. Niet alleen was meteen duidelijk dat ze wist waar ze het over had, er was ook duidelijk een goede klik tussen CODE en De Marketing Ninja. Je moet niet heel serieus en formeel bij ons binnenkomen, of juist een stille muis zijn - dat gaat niet werken. We zoeken naar de intrinsieke motivatie bij iemand.’ Met een ietwat besmuikt gezicht: ‘CODErs’ zijn good people, die het superleuk vinden wat ze aan het doen zijn. Daar moet je bijpassen, en dat doet Babs. She cares, je merkt en voelt dat ze het belangrijk vind dat wat we uitdenken en bekokstoven ook echt gebeurt. Lachend: ‘het liefst hadden we haar CODEr gemaakt, maar ja, ze wil blijven ondernemen!’

De strategie als fundering

CODE koos voor De Marketing Ninja vanwege deze klik, de inhoud, maar ook de doortastende aanpak. ‘Babs is altijd ontspannen en positief, maar ze heeft vanaf het begin de vaart er goed inzitten. Ze is punctueel, georganiseerd, werkt met lijstjes en is één bundel daadkracht. Precies wat we nodig hebben om onze marketing en branding op de rit te krijgen.’

Ondernemers die starten vanuit passie en organisch groeien, zijn op een gegeven moment klaar voor de volgende stap. Daar is wel een aanvalsplan voor nodig.

Babs ziet een nauw verband met de manier waarop CODE is gegroeid en de fase waarin het bedrijf nu is. ‘Ondernemers die starten vanuit passie en organisch groeien, zijn op een gegeven moment klaar voor de volgende stap. Daar is wel een aanvalsplan voor nodig. Een marketingstrategie geeft richting en biedt fundering voor alle volgende marketinginspanningen. En bepaalt met behulp van onderzoek hoe je gericht naar die stip aan de horizon beweegt. ‘Voor CODE bleek dat het tijd was voor rebranding, aanscherpen van de inzet van middelen en kanalen, maar ook het slimmer inzetten van het salesteam. Ja, ze willen groeien, maar wel met een bepaald type klanten en een specifieke groep medewerkers. Als je zulke gerichte ambities hebt hoort daar ook een gerichte aanpak bij.’

Warm en professioneel

IT bedrijven hebben vaak de reputatie vrij koel, kil en zakelijk te zijn. En binnen de sector zijn ook regelmatig problemen qua werksfeer. CODE’s cultuur staat hier juist compleet haaks op. Wouter: ‘onze eerste brand attribute is ‘a safe warm place to work’. We willen een werkplek bieden waar programmeurs en developers zich thuisvoelen en zich kunnen ontwikkelen.’ Vanuit de marketingstrategie ontdekte CODE dat dit een van hun onderscheidende punten is. En dat ze dit kunnen inzetten om zowel klanten als passende medewerkers aan te trekken. Daarom is dit nu één van de peilers bij de rebranding en zal dit meer worden verbonden aan het merk CODE.

Warme+cultuur+van+CODE+Delft.jpg

Dump de control freak en haal de hefboom in huis

Snelle groei, ambities om door te ontwikkelen en een grote uitdaging om geschikt personeel te vinden. Het zullen herkenbare problemen zijn voor veel ondernemers en vooral bedrijven in de IT sector. Wouter’s belangrijkste tip voor andere ondernemers? Ga het niet allemaal zelf zitten bedenken. Hij erkent dat dit een enorme uitdaging is, maar ook precies waarom CODE met De Marketing Ninja werkt.

Samen sparren over marketingplan.jpg

Babs brengt de leverage, zij is de hefboom met haar kennis. Daarnaast zet ze gedegen en supersnel haar netwerk in, wij benutten dat en ineens gaan we drie keer zo hard.

‘Het is zonde van je tijd om zelf het wiel uit te vinden. Andere mensen doen het sneller, beter en effectiever. Babs brengt de leverage, zij is de hefboom met haar kennis. Daarnaast zet ze gedegen en supersnel haar netwerk in, wij benutten dat en ineens gaan we drie keer zo hard. Vraag jezelf als ondernemer af: doe ik iets omdat ik het leuk vind, of omdat het de slimste manier is om het te doen? Dat verschil moet je je realiseren. Als je wil groeien: laat je dan adviseren en helpen. Je kan je tijd echt beter besteden dan het allemaal zelf uitvogelen. Neem afscheid van de control freak in jezelf. In onze samenwerking met De Marketing Ninja is al zó goed zichtbaar hoeveel dat oplevert.’

CODE+Shopify+agency+Delft

Fotografie door Fleur Halkema

Vorige
Vorige

Zeg… ouwe marketeer; had je echt niks beters kunnen bedenken voor BlackFriday?

Volgende
Volgende

De Marketing Ninja live bij Marketing Done Right