Is het doel van jouw klant wel echt zijn doel? Of is het een middel om een ander doel te bereiken?

door | 27 mrt 2019 | Blog, Marketeers, Ondernemers | 0 Reacties

Een heldere doelstelling. Een logisch vertrekpunt voor elke ondernemer of werknemer. Zonder doelstelling geen richting en zonder richting geen succes.

Vaak blijkt deze doelstelling een middel om een ander doel te bereiken. Bijvoorbeeld: jouw doelstelling is om een nieuwe online dienst in de markt te zetten. Eigenlijk is die online dienst een middel om jouw diensten aan meer mensen tegelijk te bieden. En dat is weer een middel om zoveel mogelijk mensen te helpen. Want één van jouw grootste drijfveren is mensen helpen. In hippe termen noemen we dit de why van jou of jouw bedrijf. Het geeft richting en zorgt ervoor dat klanten begrijpen waarom ze van jou zullen kopen.

Maar heb je de why van jouw klant ook helder? In marketingland gebruiken we hiervoor de Middel-Doelketen analyse. Hiermee pel je laagje voor laagje af wat een klant wil en welk middel dit is om een ander doel te bereiken. Je pelt tot op het niveau van waarden en motivaties. Hierdoor krijg je inzicht in de drijfveren van jouw klant. Door deze te begrijpen, kun je jouw product/dienst beter laten aansluiten. Kijk eens naar je eigen marketinguitingen, denkend aan de drijfveren van jouw klant. Zou je iets veranderen? Of speel je al voldoende in op het échte doel van jouw klant?

“Vaak blijkt een doelstelling een middel om een ander doel te bereiken”

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *