Jezelf leren positioneren met hulp van De Marketing Ninja

In 2018 besluit Colinda Mans: ik zeg mijn baan op en kies voor het ondernemerschap. Hoewel ze het liefst alles zelf doet, schakelt ze na een paar jaar toch De Marketing Ninja in. En met succes: ze heeft haar vertrouwen en plezier in haar bedrijf hervonden.

Stel: je start je eigen bedrijf. Waar begin je? Het overkomt Colinda Mans, die na vele jaren in loondienst besluit haar eigen coachingspraktijk, gespecialiseerd in emotionele verwaarlozing, begint. ‘Ondernemen zit niet direct bij mij in de familie en ook in mijn vriendenkring vond ik weinig voorbeelden,’ vertelt ze eerlijk. ‘Ik ben heel veel webinars gaan kijken. Totdat ik besefte: je moet het gewoon gaan doen.’

Colinda besluit vooral veel te gaan proberen. ‘Dat was meteen ook mijn valkuil: ik deed heel veel zonder te weten waar ik precies goed aan deed. Mijn bedrijf liep goed, maar ik wilde meer: ik wilde een grotere ruimte huren en meer mensen van dienst kunnen zijn.’

Vlotte babbel

Op dat moment komt Colinda Babs van De Marketing Ninja tegen. ‘Zij was heel open over haar eigen bedrijf. Haar verhaal raakte me. Dat verbaasde me: ik kende alleen marketeers met een vlotte babbel.’

Ondanks haar scepsis wint Babs haar vertrouwen. ‘Ik hoopte dat De Marketing Ninja me wilde helpen orde in de chaos te scheppen: doe ik wel de goede dingen? Al tijdens het eerste kennismakingsgesprek voelde ik dat ik een goede keuze had gemaakt: Babs stelde me zoveel vragen dat ik me afvroeg of ik achteraf niet toch een rekening zou krijgen. Maar nee, hoor: dit was alleen de basis voor de offerte.’

Vervolgens krijgt Colinda haar eigen Ninja Renske toegewezen, met wie ze zelf aan de slag gaat met een marketingplan. Daartoe moet ze eerst op onderzoek uit: ze moet haar klanten ondervragen over de zoektocht naar iemand die hen bij hun vraag kon helpen, waarom ze voor haar gekozen hebben en hoe ze haar diensten ervaren. Op basis daarvan creëert ze persona’s en formuleert ze een positioneringsstatement, dat een bedrijf helpt duidelijkheid te scheppen over hoe het zich verhoudt tot concurrenten in de markt.

Alles zelf doen

‘Als eenpitter doe ik het liefst alles zelf,’ legt Colinda uit. ‘Ik heb mijn website zelf gemaakt en ben er nog steeds trots op. Ook mijn marketing doe ik het liefst zelf. Daardoor mis ik soms een blik van buiten.’

Colinda’s bedrijf is, kortom, gebouwd op persoonlijke ervaring. Dat geldt ook voor de inhoud: ze weet hoe het is om te maken te krijgen met emotionele verwaarlozing. ‘Daarin schuilt ook mijn kracht: klanten herkennen zich in de teksten op mijn website en melden zich vervolgens bij mij aan. Daarvoor moeten ze alleen wel bij mijn site terechtkomen en er de juiste informatie op de juiste plek vinden.’

Colinda besluit haar website een opfrisbeurt te geven, met de tips van De Marketing Ninja in de hand. ‘Van de Ninja’s leerde ik hoe mensen een website bij voorkeur gebruiken. Daar kon ik vervolgens zelf weer mee aan de slag.’

Sleutelen aan socials

Verder krijgt Colinda tijdens het traject met Renske vooral veel bevestiging dat ze al een flink eind op de goede weg is. ‘Het zit ‘m bij mij meer in de details: ik kan nog kiezen voor een betere titel boven mijn blog of een passendere afbeelding. Ik realiseer me nu nog meer dat je in een paar tellen iemands aandacht moet trekken.’

De komende tijd gaat Colinda nog meer sleutelen aan haar teksten op sociale media. Ook gaat ze aan de slag met de tips die ze van Renske kreeg over de onderwerpen waarover ze zou kunnen bloggen en posten.

Verplaatsen in de klant

Het is nu nog wat te vroeg om te zien of de aanpak z’n vruchten heeft afgeworpen, maar Colinda heeft in elk geval haar plezier in het werk teruggevonden. ‘Mijn doelgroep laat zich niet altijd even makkelijk zien in de vorm van een duimpje of een positieve reactie op sociale media. Daardoor vroeg ik me steeds vaker af of ik nog wel het goede deed. Nu voel ik weer meer plezier in het schrijven en het marketingvak, ook omdat ik ervan overtuigd ben dat deze werkwijze me gaat helpen.’

Wat is de grootste les die Colinda heeft geleerd? ‘Het lukt me nu beter me te verplaatsen in mijn potentiële klant, vooral vanuit de vraag: hoe bereik ik die zo goed mogelijk, ook in mijn teksten? Dat deed ik onbewust al, maar nu stel ik de vraag veel bewuster. Ik was blijkbaar al goed bezig: ik stond al op de eerste pagina op Google, maar nu weet ik dat ik al die tijd al een schouderklopje verdiende.’

Kleine ondernemer, grote dromen

Hoewel ze het proces met Renske vrij blanco in stapte, is Colinda positief verrast door alles wat ze geleerd heeft. ‘Ook als ik iets lastig vond, kreeg ik altijd een prettig steuntje in de rug. Het invullen van de persona’s vond ik bijvoorbeeld best ingewikkeld: ik heb zo’n diverse doelgroep dat ik niemand in een hokje wilde stoppen. Eerst hield ik dat voor me, waardoor ik opzag tegen de opdracht. Toen ik vervolgens toegaf dat ik ermee worstelde, luchtte dat meteen op. Ik wilde het heel graag goed doen en was dus bang om fouten te maken, maar die angst bleek nergens voor nodig.’

Colinda zou de samenwerking met De Marketing Ninja honderd procent aanbevelen. ‘Als kleine ondernemer voelde ik me heel welkom en serieus genomen, naast de grote klanten die De Marketing Ninja ook heeft. Ook voor mensen die achterdochtig zijn over marketing, is dit de perfecte plek, juist door de persoonlijke aanpak.’

Heb je het lef om echt aan je bedrijf te bouwen en een sterke fundering voor duurzame groei te leggen? Die uitdaging gaan we graag met je aan! Plan een gratis consult in met een van de Ninja’s om samen te kijken wat jij kan doen om je marketing slimmer en effectiever in te richten.

Geschreven door Anne van den Dool

Volgende
Volgende

Your customer knows best: hoe doelgroeponderzoek helpt om jouw customer journey te verbeteren