Samen snelheid maken

Sinds eind 2018 maakt Babs Muljadi vanuit De Marketing Ninja marketingstrategie toegankelijk voor ondernemers. Met haar mentorprogramma ondersteunt ze hen om een sterke marketingstrategie en -aanpak te bouwen waarmee ze hun klanten bereiken en bewegen.  Dit mentorprogramma vraagt van de ondernemer tijd, commitment en een investering - en deze zijn niet altijd alledrie ruim voorhanden. Daarom begint De Marketing Ninja iets nieuws: het Ninja groepsprogramma, waarin de Ninja en jij, samen met maximaal vijf andere ondernemers, aan de slag gaan met een strategisch marketingplan.

_B3A6824.jpg

Babs is overtuigd dat veel voordeel te behalen is door samen met andere ondernemers op te trekken in een groepsprogramma. ‘Het is veel werk om al die modellen en analyses te doorgronden. Een marketeer inhuren die dit voor jou vertaald in een invuloefening en je voorziet van huiswerk, scheelt dan veel tijd.

Je werkt hard aan het vergroten van je zichtbaarheid, maar blijft het onduidelijk wat het resultaat is en wanneer het iets gaat opleveren?

De Marketing Ninja waarborgt voor jou de realisatie van een marketingstrategie en helpt je de juiste conclusies trekken. Je haalt eenmalig en tijdelijk die kennis als hefboom in huis. De meeste ondernemers hebben wel affiniteit met marketing en pikken het snel zelf op.’ Belangrijk is het besef dat je enorm tijd kunt winnen door kennis in huis te halen. Babs: ‘probeer het niet allemaal zelf te doen. Je gaat zoveel sneller door simpelweg expertise in te huren.’

Inzichten uit onverwachte hoek

Veel ondernemers lopen tegen hetzelfde aan: je hebt serieuze groeiplannen, maar je moet professionaliseren om ook echt die sprong te kunnen maken. Het kan bijzonder leerzaam zijn om te sparren met iemand die uit een totaal andere branche en wereld komt als jij, maar wel met dezelfde uitdaging zit en dus dezelfde analyses nodig heeft als jij. Want de theorie is voor iedereen hetzelfde. Babs schetst de dynamiek in het groepsprogramma: ‘het kan echt een eye-opener zijn om te sparren met andere ondernemers. Je bent niet alleen maar bezig met je eigen dienst of product. Het kan heel veel inspiratie geven om te zien hoe ondernemers uit andere sectoren een kans, probleem of uitdaging benaderen. De ene ondernemer zegt bijvoorbeeld: ik bel klanten na aankoop altijd nog even om te horen hoe het gegaan is. Een andere ondernemer heeft na de verkoop nooit meer contact. Dat zet aan het denken.’

_B3A6838.jpg

Hoewel het een groepsprogramma is, blijft er focus op intensieve individuele begeleiding. Daarom heeft Babs voor kleinschaligheid gekozen, waarbij in een programma maximaal zes ondernemers aan de slag gaan. ‘Iedereen moet elkaar kunnen spreken, horen en inspireren.’

Herkenbaar of sceptisch?

Herken je jezelf als ondernemer of marketeer in bovenstaande? Je werkt hard aan het vergroten van je zichtbaarheid, maar blijft het onduidelijk wat het resultaat is en wanneer het iets gaat opleveren? Er zijn keuzes gemaakt qua tijd, geld en richting - maar heb je die keuzes gefundeerd? Zo niet, dan kan het voelen alsof je met hagel aan het schieten bent. Precies hierover gaat Babs graag met ondernemers in gesprek. ‘Met relatief simpel onderzoek kunnen we uitvinden wat wel werkt voor jou. Of je een marketeer in dienst hebt of het zelf doet, dat maakt niet uit.’

_B3A6999.jpg

Babs put hier ook uit eigen ervaring. ‘Ik ben als jonge marketeer gestart in het MKB. Ondernemers vragen je dan om aan de slag te gaan met een marketingplan, terwijl je vol in de dagelijkse operatie zit. Ontdekken hóé je dan een goed marketingplan maakt, daar kom je simpelweg niet aan toe. Hierdoor stagneert niet alleen de groei van het bedrijf maar ook de persoonlijke ontwikkeling van de marketeer. Ondernemers lopen het risico marketeers kwijt te raken die geen kansen zien qua doorontwikkeling. Dat mes snijd aan twee kanten: het niveau stagneert en goeie mensen vertrekken. Los dat probleem op: huur tijdelijk kennis in die niet alleen je plan voor je maakt maar ook de expertise over brengt zodat je zelf werkt aan je strategische marketingplan en help jezelf en/of je marketeer permanent naar een hoger niveau.’

Vorige
Vorige

De Marketing Ninja bij Justspark: samen ambities waarmaken

Volgende
Volgende

Zeg… ouwe marketeer; had je echt niks beters kunnen bedenken voor BlackFriday?