De Marketing Ninja bij Justspark: samen ambities waarmaken

In 2022 bestaat Justspark 25 jaar. De Ridderkerkse IT-specialist is in een kwart eeuw tijd uitgegroeid tot een veelzijdige organisatie met ruim 60 werknemers. De Marketing Ninja sprak Goran Grcic over de ontwikkeling van het bedrijf, organische groei en de meerwaarde van een strategisch marketingplan om de regie van groei in eigen handen te nemen. ‘We begonnen best blanco aan dit traject, maar zijn er vol energie uitgerold.’

Justspark groeit jaarlijks met ongeveer 30%, vertelt Goran Grcic, managing director van Justspark. Cijfers die ook vragen om doorontwikkeling van het bedrijf zelf. ‘Daar zijn we vorig jaar mee aan de slag gegaan. Welke behoeftes zijn er binnen het bedrijf qua personeel, doorontwikkeling, klanten, groei en het karakter van de organisatie zelf? Uiteindelijk zijn we met vijf aandachtsgebieden aan de slag gegaan, waarbij elk MT-lid verantwoordelijk is voor een onderwerp. De groei van het bedrijf is daar een van, en die ligt bij mij.’ Dat is een logische keuze: Goran begon het bedrijf ooit in z’n eentje en zag het bedrijf doorgroeien naar de huidige bezetting. Justspark loopt klanten eigenlijk altijd min of meer ‘spontaan’ tegen het lijf, aldus Goran. ‘Traditioneel hebben we relatief veel ‘koude’ leads - contacten die we eigenlijk nog niet echt kennen. Maar zodra we met ze om tafel gaan en uitleggen wat we voor ze kunnen betekenen, rolt er heel vaak een klus uit. Als we echt willen versnellen qua groei, moet er iets veranderen. Klanten moeten ons dan veel beter weten te vinden.’

X-factor

Goran omschrijft hoe Justspark in het verleden qua marketing voornamelijk ‘met hagel’ schoot: ‘advertenties, advertorials, radio-reclame – we hebben het allemaal gedaan, maar het waren altijd one-off’s zonder rode draad. Het deed hem besluiten eens met zijn broer Damir te praten, die ruime ervaring heeft als Marketing Manager. En broerlief bracht hem op het pad van De Marketing Ninja. Lachend: ‘daar ben ik hem zeker dankbaar voor!’

Tijdens het eerste gesprek tussen Justspark en De Marketing Ninja werd meteen duidelijk waar de behoefte zat: een strategisch marketingplan om de groei van het bedrijf mee te funderen. Goran vertelt hoe Justspark tamelijk blanco en zonder specifieke verwachtingen begon: ‘onze insteek was, vertel ons maar wat jullie denken dat we moeten doen. Babs gaf meteen aan: dit gaat ook om een flinke inspanning van jullie kant vragen. Uiteindelijk viel dat gelukkig nog best mee (lacht) – het was goed te doen! Het scheelde dat we al redelijk wat onderzoek en voorwerk hebben gedaan in het verleden. Met De Marketing Ninja zijn we uiteindelijk door een aantal stappen gelopen, zoals het bepalen van onze kernwaarden en een SWOT-analyse. Natuurlijk hebben we dat wel eens eerder gedaan, maar niet om tot een strategisch plan te komen. De Marketing Ninja zet je op scherp door te vragen: waarom doe je deze analyses? Wat voegen jullie toe aan de markt? Wat is jullie X-factor?’

Samen ambities waarmaken

Het MT van Justspark heeft een stevige ambitie neergelegd voor de komende drie jaar: een verdubbeling van omzet. Een spannend doel, want wat heb je daar nou precies voor nodig, qua effort, middelen en mensen? Goran realiseert  zich dat enkel een plan niet voldoende is. ‘Het is een gestaag proces, wat vraagt om telkens aanpassen en bijsturen. Normaliter is het best spannend om een externe mee te laten kijken hierin. Met Babs hadden we eigenlijk gelijk een goede vertrouwensband: ze gaf ons het gevoel dat we deze mooie ambitie samen gaan waarmaken. ‘Dus we begonnen misschien wel vrij blanco, maar we kwamen echt vol energie uit dit traject.’

‘De Marketing Ninja is voor ons geen leverancier, maar een echte partner waarmee we samenwerken.’

Justspark heeft zichzelf intern en extern doelen gesteld, die alle aspecten van bedrijfsvoering raken: van organisatiecultuur en werving tot interne werkwijze en de gewenste sfeer op het kantoor. Afgelopen zomer is tijdens een grote bedrijfsbarbecue met alle collega’s gesproken om helder te krijgen wat de bestaande wensen zijn en wat deze verandering en ambities betekenen  voor het bedrijf. De Marketing Ninja was aanwezig om vragen te beantwoorden, waar Goran heel blij mee was: ‘het was echt tof om te zien hoeveel vragen er leefden bij collega’s voor Babs. Door hoe zij zichzelf presenteert, droeg ze er echt aan bij dat onze mensen dat gesprek aan durfden te gaan, samen en een-op-een.’

Goran is ook enthousiast over de verandering in denken die al gelijk zichtbaar is. ‘Sommige dingen in ons werk zien wij als zo vanzelfsprekend, die vallen helemaal niet op als bijzonder. Nu leggen we daar veel meer de nadruk op en laten we in een salestraject veel beter zien wat wij de klant kunnen brengen. Dat willen we nog veel verder gaan doortrekken in onze salestrajecten.’

Strategisch en operationeel

Na de werkzaamheden aan het strategisch marketingplan is De Marketing Ninja nog niet uit beeld bij Justspark. Goran legt uit hoe het van meet af aan geen strak gekadreerde opdracht was. ‘Het neerzetten van een strategisch marketingplan stond natuurlijk op de eerste plaats, maar daarna volgt de uitvoer. We wisten nog niet gelijk of we dat interim door een marketingbureau wilden laten doen, het zelf gingen oppakken of er een marketeer voor zouden aannemen. Gezien de hoeveelheid werk hebben we gekozen voor het laatste.’ De Marketing Ninja maakt nu concreet hoe Justspark het marketingplan ook echt kan gaan inzetten en het onderdeel wordt van de operatie. Goran: ‘de vacature voor een marketeer staat uit en tot die tijd helpt De Marketing Ninja ons met praktische, operationele zaken. Daarna doet De Marketing Ninja een stapje terug, maar blijft het meekijken en denken om ons te helpen met het strategisch kader.’

De combinatie van strategie en praktische operationele steun bevalt Justspark goed. ‘Zowel Babs als Renske leveren echt heel goed werk. Momenteel ondersteunen ze ons met allerlei operationele marketing omdat we nog geen eigen marketeer hebben. Alles wat zij opleveren voor ons, is van hoog niveau en het resultaat van sterke samenwerking. Achter alle sessies zit een duidelijk verhaal waardoor je van begin af aan snapt waarom je in een bepaalde volgorde door het stappenplan loopt. In het begin denk je misschien, “we vullen wat sheets in, doen wat sessies” – maar voor je het weet ligt er een goed gedefinieerde marketingstrategie die helder maakt welke doelen je wil bereiken qua marketing en strategie.’

‘We weten nu wat ons te doen staat en blijven daar samen met De Marketing Ninja aan werken. Met hagel schieten: dat doen we niet meer.’

Goran is daarnaast enthousiast over de persoonlijke aanpak en het geleverde serviceniveau van Renske en Babs. ‘Ik vind het fijn dat het geen enorme organisatie is waar ons werk ondergesneeuwd raakt door andere projecten. Er is veel aandacht voor ons en als we tussentijds eens een losse vraag hebben, dan is daar tijd voor. De Marketing Ninja is voor ons geen leverancier, maar een echte partner waarmee we samenwerken.’

Gepersonaliseerde werkplekken en eigen budget

Buiten de doelen qua groei en omzet is Justspark volop bezig met de ontwikkeling van het bedrijf zelf. Goran legt uit hoe belangrijk het is om kernwaarden meer te laten zijn dat wat prijzenswaardige woorden op papier. ‘Work hard, play hard’ is absoluut van toepassing op ons. Dat we een toffe plek zijn om te werken, moeten we veel actiever uitdragen. Dat zit hem in dingen als een hele goede kantine, een mooi aangekleed pand en fijne werkplekken. We doen ons best om te luisteren naar de behoeftes van onze collega’s en geven ze daar budget voor. Veel IT-organisaties hebben standaard hulpmiddelen qua bureau, laptop, toetsenbord – bij ons heb je budget om je eigen spullen uit te kiezen en je werkplek te personaliseren precies hoe je het zelf wil hebben. Het lijken kleine dingen, maar ze dragen eraan bij dat we nog meer een werkgever worden waar personeel ook buiten kantoor enthousiast over vertelt.’

Geen twee organisaties zijn gelijk en ook binnen de ICT zijn enorme verschillen zichtbaar tussen bedrijven. De meeste bedrijven weten veel over hun eigen sector en positionering. Wat vaak ontbreekt, is overzicht volgens Goran. ‘Met Renske en Babs is het gelukt om de puzzel te leggen: hoe benutten we onze sterke kanten beter, hoe verbeteren we onze organisatie voor zowel bestaande als nieuwe klanten, hoe boren we nieuwe niches aan en hoe positioneren we ons om groei te realiseren. En groei zie ik dan in de breedste zin des woords: commerciële groei, maar ook qua personeel, bedrijfscultuur en werving.’ Justspark blikt daardoor terug op een prettige en succesvolle samenwerking met De Marketing Ninja, aldus Goran. ‘We weten nu wat ons te doen staat en blijven daar samen met De Marketing Ninja aan werken. Met hagel schieten: dat doen we niet meer.’

Vorige
Vorige

Attentives zet zichzelf op scherp voor de toekomst met De Marketing Ninja

Volgende
Volgende

Samen snelheid maken