Attentives zet zichzelf op scherp voor de toekomst met De Marketing Ninja

Tijdens een bijeenkomst van Delft.Business liep Ronald van der Gaag - van Attentives - Babs Muljadi - van De Marketing Ninja - tegen het lijf. Ondernemers onder elkaar, dus het duurde niet lang voor het gesprek over marketingstrategie voor (kleine) ondernemers en MKB ging. Dit gesprek zette Ronald aan het denken. ‘We werkten op dat moment fulltime met twee personen aan Attentives, maar marketing was niet onze prioriteit. Babs deed me realiseren dat ik aan de slag wilde met een basis voor de komende 3 tot 5 jaar. Iets waar je koers op kunt varen.’

De manier waarop De Marketing Ninja werkt en hoe Babs het ondernemen benaderde, was doorslaggevend voor Ronald om de samenwerking aan te gaan. ‘Ik zag hoe effectief Babs samenwerkt met collega’s vanuit een basis van vertrouwen en  herken wat ze nastreeft – vanuit enthousiasme, plezier en keihard werken de juiste resultaten boeken.’ Ronald geeft aan dat het een spannende stap was om te beginnen aan het mentorprogramma. ‘Het zou echt een forse investering zijn voor Attentives - maar het moment was goed!’

Know thy customer

Ronald besloot zoveel mogelijk onbevangen en met een open blik aan het mentorprogramma te beginnen. ‘Natuurlijk had ik ideeën over wat ik wilde bereiken met het programma. Uitvinden waar het onderscheidend vermogen van Attentives ligt. Hoe dragen we uit wat voor ons belangrijk is – wat zijn onze kernwaarden?’ In het mentorprogramma van De Marketing Ninja worden bedrijven in een reeks van zeven sessies, onder begeleiding, gechallenged op alles wat het bedrijf omvat. Dat kan soms pittig en confronterend zijn, beaamt Ronald. ‘Na de tweede en derde sessie ben ik naderhand nog even langs Babs gelopen omdat er stevige, soms bijna pijnlijke bevindingen uit het werk rolden. Het wordt heel zichtbaar waar je kansen laat liggen, waar je kwetsbaar bent als bedrijf en dat is pijnlijk als ondernemer. Je denkt dat allemaal toch redelijk in de smiezen te hebben. Hij benadrukt dit als positief te ervaren: ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden.’

Voor Attentives kwam bijvoorbeeld aan het licht dat het bedrijf eigenlijk nog te weinig inzicht had over bestaande klanten en hun wensen en behoeftes. Ronald: ‘om dat te horen, dat is echt wel even slikken -: dat je je eigen klanten nog niet goed genoeg kent. Maar het legde wel perfect bloot waar Attentives aan moet werken. Tijdens de eerste sessie dacht ik af en toe “ik heb hier nu nog geen pasklaar antwoord op” en dat vond ik pittig. Maar dat maakte het programma ook vanaf het eerste moment enorm relevant en leerzaam. En nu ik er op terugkijk, zie ik hoe belangrijk het is dat die vragen vroeg in het programma gesteld zijn.’

Eerst de analyse, daarna strategie

Ronald prijst de dynamiek tussen Babs en haar collega Renske binnen het programma. ‘Ze vullen elkaar echt goed aan, dat zie je voor je ogen gebeuren. Ik merkte dat als het gaat om ondernemen, Babs en ik vaak hetzelfde over dingen denken. Maar zij is analytisch ontzettend sterk. Ik vertel over mijn branche, producten en toegevoegde waarde, zij legt gelijk verbindingen en analyseert.’ Lachend: ‘daar ben ik zelf denk ik een stukje trager in! Maar doordat Babs en Renske de juiste vragen stellen, valt het kwartje.’

Zo kwam tijdens een van de sessie aan het licht dat een bepaald project voor Attentives op de korte termijn wel geschikt was, maar op de lange termijn geen gezonde klant zou zijn. Ronald: ‘mijn business coach Joost zat daar ook bij en was echt onder de indruk dat Babs dit al in de tweede sessie boven water kreeg. En precies deze scherpte bleven we terugzien in latere sessies.’

Voor Attentives zijn uiteindelijk drie strategieën uitgewerkt voor de komende jaren. De strategie voor het eerste jaar draait om het op orde krijgen van de basis, zoals de huisstijl, website en social media. Daarna volgen twee vervolg-strategieën om in 2023 verder uit te rollen. Ronald: ‘Ik wil Attentives laten groeien. Niet alleen met meer klanten en opdrachten, maar betere klanten: die lievelingsklanten waar je het verschil voor wil maken en blij van wordt. Dat zie ik als een hoeksteen van gezond ondernemen.’

Terugkijkend op de afgelopen maanden is Ronald sowieso aangenaam verrast door het veelzijdig karakter van het mentorprogramma. ‘Toen we begonnen dacht ik dat er misschien vooral een operationeel marketingprogramma uit zou rollen. Ik had totaal niet verwacht dat ik ook op persoonlijk vlak, als ondernemer, zo sterk uitgedaagd zou worden. Ik ben heel blij dat er zoveel ruimte was voor zelfreflectie, het toetsen van de ideeën die je hebt over de markt en of je focus op de juiste dingen ligt.’ Specifiek de SWOT-analyse was een echte eye-opener voor Ronald: ‘daar komen alle sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van jouw bedrijf bij elkaar. Het is echt een moment waarop de puzzelstukjes op hun plek vallen en het in één keer duidelijk wordt hoe we met Attentives het verschil kunnen blijven maken.’

 

Nee zeggen: moeilijk maar noodzakelijk

Ronald merkt ook op dat hij al tijdens het programma aan de slag kon met nieuwe inzichten. ‘Idealiter heb je een diverse portfolio aan actieve klanten met wie je nauw contact onderhoud. Bij mij kon dat echt beter. Daar ben ik dus gelijk werk van gaan maken.’

‘Het mentorprogramma maakte duidelijk: ik moet en wil meer weten over mijn klanten zodat ik ze beter kan bedienen.’

Daar hoort ook het scherper maken van keuzes bij, beaamt Ronald. ‘Ik wil graag iedereen helpen, maar een order voor 10 mokken als een soort vriendendienst – daarin gaat natuurlijk geen grote uitdaging schuil. Liever focus ik me op de juiste projecten bij klanten waar ik al in het creatieve proces aangehaakt wordt en mee kan denken. Ik vind het moeilijk om nee te zeggen, maar het zorgt er wel voor dat ik meer tijd heb voor de klanten waar ik echt meerwaarde breng en zelf ook enthousiast van wordt.’ 

Uiteindelijk werken ondernemers vaak lange tijd op gevoel. En dat kan lang goed gaan, maar er komt een moment dat de rek er met die werkwijze uit is, ziet ook Ronald. ‘Door het mentorprogramma sta je weer even met beide benen op de grond. Ik heb altijd groot gedacht met Attentives, over de landsgrenzen heen, maar realiseer me nu dat de basis, ook die van marketing, op orde moet zijn. Ik wil nu eerst beter doorgronden hoe en waar klanten van Attentives in Nederland vandaan komen. Welke klanten het beste bij ons passen en waarom ze bij ons kopen. Als we die vragen goed beantwoord hebben, kunnen we de grens over.’

Zelfstandig vooruit

De Marketing Ninja is in de intensieve maanden van het mentorprogramma een volwaardige strategische partner geworden voor Attentives.

‘Voor dit jaar kan ik niet alleen zelfstandig vooruit, maar ook goed doorpakken met de uitgebreide actielijst waarmee we de strategie concreet uitvoeren. De ninja's kennen Attentives intussen echt door en door. Als ik volgend jaar doorpak op de vervolgstappen, ga ik zeker weer even met Babs en Renske sparren.’

Ronald geeft toe dat hij wel eens twijfels had: is dit echt al het juiste moment voor Attentives om aan de slag te gaan met een marketingstrategie? ‘Zijn we qua omvang en ervaring al ver genoeg om deze stap te maken? Uiteindelijk is hij blij het toch aangedurfd te hebben. ‘Het mentorprogramma draait om business development, een strategisch marketingplan en een plan van aanpak’. En het komt optimaal tot zijn recht als beide partijen zich openstellen. ‘Loop als ondernemer niet weg voor de meer confronterende onderwerpen waar de pijn zit’ stelt Ronald. ’Dat is waar de meest waardevolle inzichten zitten. Ik zou daarom iedereen die aan de slag gaat met het mentorprogramma, aanraden om er met open vizier aan te beginnen. Verstop je niet voor moeilijke vragen of momenten! Juist door open en eerlijk te zijn kom je tot de scherpste bevindingen en conclusies.’

Heb je het lef om echt aan je bedrijf te bouwen en een sterke fundering voor duurzame groei te leggen? Die uitdaging gaan we graag met je aan! Plan een gratis consult in met Babs om samen te kijken wat jij kan doen om je marketing slimmer en effectiever in te richten.

Vorige
Vorige

Wanneer uit klantkennis zelfkennis voortkomt: de inzichten van i2

Volgende
Volgende

De Marketing Ninja bij Justspark: samen ambities waarmaken