Je eigen Marketing Ninja als navigatiesysteem

Naast haar baan bij een onderwijsinstelling ontwikkelt Marline van Kooij de afgelopen jaren My Best Days Styling: een platform waar je je eigen kledingsmaak leert ontwikkelen. De Marketing Ninja helpt haar met het verder uitwerken en aanscherpen van haar beginnende business, met een heldere missie, visie en marketingstrategie.

Stel je voor: je hebt een razendgoed idee voor een nieuw product, maar van marketing heb je maar weinig kaas gegeten. Hoe los je dat op? Het is de vraag waarvoor Marline van Kooij van My Best Days Styling zichzelf gesteld ziet. Tijdens de coronaperiode stort ze zich op een online opleiding tot stylist – een vak dat ze naast haar baan in het onderwijs graag in de praktijk wil brengen.

‘Nadat ik een aantal klanten advies had gegeven over hun kleding, realiseerde ik me: dit is niets voor mij,’ herinnert Marline zich. ‘Hoe blij mensen ook zijn met je tips, na een tijdje volgen ze je adviezen vaak niet meer op. Ik wilde graag een duurzaam product ontwikkelen, in de vorm van een platform waarop je zelf leert hoe je je styling kunt doen.’

Zo’n platform biedt allerlei voordelen: je leert je eigen smaak ontwikkelen, waardoor je je stijl kunt aanpassen wanneer je in een andere levensfase terecht komt. En: je leert je lichaam én je persoonlijkheid beter kennen. Dat doen klanten via verschillende modules, waarin ze stilstaan bij hun favoriete vormen en kleuren.

Goed op de markt

Hoe zet je zo’n product nu goed op de markt? Daarvoor roept Marline na een aantal mislukte pogingen met andere bureaus de hulp in van De Marketing Ninja. ‘Eerder had ik al duizenden euro’s uitgegeven aan andere marketinglui, die me steeds een standaard verhaal probeerden aan te smeren. Daar had ik geen trek meer in: ik wilde hulp die was toegespitst op mijn specifieke vraag.’

Wat is die vraag precies? ‘Ik wil iemand die me door het marketinglandschap navigeert: ik wil graag zelf rijden, maar je moet me wel vertellen welke kant ik op moet. En sommige vormen van marketing passen nu eenmaal minder bij mij. Ik hoef bijvoorbeeld niet met mijn hoofd op sociale media. Aan de andere kant moet ik soms ook een beetje gepusht worden om mijn grenzen te verleggen.’

Knap evenwicht

Een knap evenwicht, dus. Dat is precies wat Marline krijgt bij De Marketing Ninja. Ze ontmoet oprichter Babs op een netwerkevenement en voelt meteen een klik. Vervolgens wordt Marline gekoppeld aan Marketing Ninja Renske, die sindsdien fungeert als haar navigatiesysteem.

‘Renske is fantastisch,’ aldus Marline. ‘Ik krijg vaak leuke opdrachten van haar, die samen zorgen voor een gefundeerd plan. Ik kreeg van haar ook de vraag een doelgroeponderzoek te doen. Hartstikke spannend vond ik dat, maar het heeft me enorm geholpen. De mannen die ik sprak, bleken heel andere behoeften te hebben dan de vrouwen: mannen willen veel sneller op weg geholpen worden.’

Missie, visie en klantinzicht

Op basis van die ervaring past Marline haar product aan: waar vrouwen vier à vijf lesmodules krijgen, zijn dat er voor mannen drie. Ook voegt ze een module over duurzaamheid toe.

Dankzij De Marketing Ninja heeft Marline niet alleen meer klantinzicht gekregen, ook staat de positionering van haar dienst, nu die volledig is aangepast op haar doelgroepen, als een huis. Verder heeft ze nu een heldere visie, missie, kernwaarden en merkessentie, en, niet te vergeten, een marketingplan voor de launch van haar product. Dit alles dankzij een op maat gemaakt programma, waarbij gekeken is wat My Best Days Styling precies nodig heeft.

De rest van het jaar is Marline nog bezig met de doorontwikkeling van haar product. In januari hoopt ze live te gaan, als mensen bol staan van de goede voornemens en hopelijk ook aan de slag gaan met hun kledingstijl.

Doelgroep centraal

Wat Marline echt aan Marketing Ninja Renske waardeert, is dat ze zo meedenkt. ‘Dit product ligt duidelijk dicht bij haar eigen interesses. Dat er iemand is gezocht die goed bij mij en My Best Days Styling past, spreekt enorm voor De Marketing Ninja. Normaal gesproken neem ik anderen bij de hand; nu doet Renske dat bij mij. Ik vertrouw haar helemaal.’

Wat hoopt Marline voor de toekomst van My Best Days Styling? ‘Nu werk ik nog als programmamanager op een ROC, maar ik zou graag een groter deel van mijn leven aan dit product besteden. Na de lancering wil ik daarom goed kijken: wat gaat al goed en wat kan nog beter? Vervolgens wil ik graag meerdere modules ontwikkelen, ook over vragen als: wat is mooi? Maar ook dat hangt maar helemaal af van de wensen van mijn doelgroep. Ik hoop hen uiteindelijk zo goed mogelijk te kunnen helpen om lekker in hun vel te zitten.’

Heb je het lef om echt aan je bedrijf te bouwen en een sterke fundering voor duurzame groei te leggen? Die uitdaging gaan we graag met je aan! Plan een gratis consult in met een van de Ninja’s om samen te kijken wat jij kan doen om je marketing slimmer en effectiever in te richten.

Vorige
Vorige

Your customer knows best: hoe doelgroeponderzoek helpt om jouw customer journey te verbeteren

Volgende
Volgende

‘Na keihard werken het kwartje zien vallen. Dat is goud waard’