‘Na keihard werken het kwartje zien vallen. Dat is goud waard’

In mentorprogramma’s van De Marketing Ninja is Renske het eerste aanspreekpunt voor klanten. Ze begeleidt het traject van begin tot eind en neemt deelnemende ondernemers en bedrijven bij de hand om het traject zo makkelijk en leuk mogelijk te maken. Ik sprak haar over de theoretische basis van het programma combineren met maatwerk, samen met ondernemers tot de kern van hun bedrijf komen, knopen doorhakken en dat befaamde moment dat ‘het kwartje’ valt.

Geen enkel mentorprogramma is helemaal hetzelfde. Tijdens de intake worden de wensen van een ondernemer doorgenomen en daar rolt altijd maatwerk uit. Tegelijk komen bepaalde elementen natuurlijk altijd terug, legt Renske uit. ‘We stellen samen de doelstellingen vast en onderzoeken de visie, missie en kernidentiteit van het bedrijf. En daarna gaan we de diepte in met klant- en merkonderzoek. We zorgen dat we in elke fase het overzicht bewaken en bij tussentijdse vragen goed bereikbaar zijn voor onze klanten.’

Binnen het mentorprogramma legt Renske uit met welke modellen gewerkt wordt, geeft ze toelichting waar nodig en brengt de uitkomsten van alle onderzoeken samen. Dat onderzoek is ontzettend belangrijk. ‘Al die analyses en onderzoeken samen leggen de basis voor de gekozen richting. Ze helpen bepalen welke richting en strategie écht passen bij een klant.’ Dat fundament is een niet te onderschatten onderdeel van het mentorprogramma, aldus Renske. ‘Het helpt om keuzes te maken - en dus ook bewust bepaalde zaken helemaal links te laten liggen. Dat geeft rust. Als ondernemer baken je af wat wel en niet bij jouw bedrijf past. Bij jouw merk, identiteit en strategie.’ 

Kapstok voor campagnes en acties

Voor een ondernemer is het heel waardevol: een concrete projectplanning gevuld met marketing acties. Het helpt om succesvol de beoogde koers vast te houden. Om bedrijven daar bij te helpen, is after support vanuit het hele team van De Marketing Ninja een vast onderdeel van het mentorprogramma. Het helpt ook voorkomen dat een ondernemer in een zwart gat valt na het mentorprogramma, legt Renske uit. ‘Je hebt een strategie en projectplanning staan, maar er kan nog steeds veel op je af komen. Dat is precies het moment waarop wij bijspringen om het je zo makkelijk mogelijk te maken. We zorgen ervoor dat het plan ook écht tot uitvoer gebracht wordt. We nemen verantwoordelijkheid in het hele proces: van de eerste sessies tot het eind, wanneer er concrete acties uitgevoerd kunnen worden.’ 

Dit is ook het moment waarop de expertise van de verschillende ninja’s van pas komt, aldus Renske. ‘We zijn goed op elkaar ingespeeld en Babs, Claire, Kitty en ik werken van stap tot stap nauw samen. En waar nodig haken we experts uit ons partnernetwerk aan: de kers op de taart om de uitvoering naar het hoogste niveau te tillen. ’

In de afgelopen jaren heeft Renske vele mentorprogramma’s begeleid in bijzonder uiteenlopende branches en sectoren, bij startende ondernemers tot uit de kluiten gewassen MKB. Toch zijn bepaalde overeenkomsten binnen dit diverse publiek makkelijk zichtbaar, vertelt ze. ‘Veel ondernemers die bij ons binnenlopen, hebben heel veel ideeën, die nog niet goed geformuleerd op papier staan. Vaak raken die de kern van hun ondernemerschap: waarom ben je gaan ondernemen? Wat is voor jou belangrijk? En wat zijn je lievelingsklanten?’ 

De aha-erlebnis

Het mentorprogramma begint daarom met het scherpstellen van deze vertrekpunten. Wat zijn de doelstellingen van het bedrijf? De visie, missie en kernwaarden? ‘Ik zie ondernemers vaak echt enthousiast en gepassioneerd worden wanneer we hiermee aan de slag gaan.’

Eenzelfde aha-erlebnis beleven veel ondernemers verderop in het mentorprogramma. Renske: ‘In de vijfde en zesde sessie komen alle analyses en resultaten van onderzoek samen. Het is altijd keihard werken om dat te realiseren, maar in die sessies plukken we de vruchten van dat harde werk.’ Dit is het moment waarop de logische samenhang van alle eerdere onderdelen van het programma echt duidelijk zichtbaar wordt voor een ondernemer. Je ziet dan terug waarin het bedrijf uitblinkt en wat het wil uitdragen. Opeens valt alles op zijn plaats en wordt duidelijk hoe al dat harde werk voor een fundament heeft gezorgd, wat het ‘hoe’ en ‘waarom’ bepaalt. Er is weinig mooier dan dat te zien gebeuren.’

Hard werken voor waardevolle inzichten

Voor het zover is, zijn er bergen werk verzet. Daarin verschillen de uitdagingen per ondernemer echt enorm, vertelt Renske. ‘Soms zijn externe analyses naar de markt, klanten en concurrentie uitdagend of confronterend. Bijvoorbeeld als een ondernemer moet constateren dat de concurrentie veel heftiger is dan ze hadden gedacht. Of wanneer ze door onderzoek er achter komen dat ze hun klanten minder goed doorgronden dan ze dachten.’ Soms zit ‘de pijn’ juist intern: zijn werknemers tevreden over hun werk of persoonlijke ontwikkeling? Het resultaat van zulk onderzoek kan soms hard aankomen. Maar dat maakt deze inzichten niet minder waardevol, aldus Renske. ‘Je hebt deze inzichten nodig om een realistische en concrete strategie te kunnen bepalen. Dat is niet altijd makkelijk, maar wat het oplevert - dat is altijd waardevol.’ 

Het mentorprogramma is een soms intensieve periode voor een ondernemer, met veel nieuwe inzichten, kansen, bedreigingen en plannen voor het bedrijf. Maar uiteindelijk brengt het rust, observeert Renske. ‘Het mentorprogramma is intensief. Maar aan het einde van de rit is er een plan. Visie. Weten waar je mee bezig bent. Niet langer ‘maar wat doen’, maar richting hebben. Precies dat geeft rust: de kennis dat elk onderdeel, elke marketingactie bijdraagt aan je doelstellingen en onderdeel is van je strategie.’ Hierdoor kan een ondernemer (of de marketeer in het bedrijf) veel effectiever en efficiënter aan de slag. Nieuwe kansen en ontwikkelingen in de markt toetsen: passen ze bij het bedrijf en de strategie? In een marketingplan zit veel meer in dan alleen richting, legt Renske uit. ‘De essentie van jouw bedrijf, jouw visie, missie, identiteit - dat is waar je alles aan kan ophangen.’

The only constant is change

Het mentorprogramma is allesbehalve statisch en elk traject zorgt voor nieuwe inzichten. Maar ook nieuwe medewerkers drukken hun stempel op het programma, aldus Renske. ‘Het mentorprogramma is begonnen met Babs’ ervaring als marketeer binnen start-ups, MKB en corporate, aangevuld door haar NIMA-C opleiding. Door de jaren heen hebben mijn collega Claire en ikzelf ook de ruimte gekregen om onze ervaring te verwerken in het programma. We zorgen ook altijd voor tijd en ruimte om te blijven verbeteren. Al die leermomenten, inzichten en ingevingen nemen we twee keer per jaar door tijdens een hei-sessie met het team. We kijken naar de ontwikkelingen in de markt, nieuwe inzichten uit recente trajecten en onze eigen visie.’

De kern van het mentorprogramma staat als een huis. De vaste onderzoeken en analyses zijn beproefd, gepokt en gemazeld. Het maatwerk daaromheen, aansluiten op de behoeftes en wensen van de klant, is voor elk traject uniek. Dat, samen met de uiteenlopende branches en types bedrijven, maken voor Renske van elk programma een nieuwe, uitdagende maar ook boeiende ervaring. 

Heb je het lef om echt aan je bedrijf te bouwen en een sterke fundering voor duurzame groei te leggen? Die uitdaging gaan we graag met je aan! Plan een gratis consult in met een van de Ninja’s om samen te kijken wat jij kan doen om je marketing slimmer en effectiever in te richten.

Vorige
Vorige

Je eigen Marketing Ninja als navigatiesysteem

Volgende
Volgende

Kicking ass and taking names: de symbiose van BROESLI en De Marketing Ninja