Kicking ass and taking names: de symbiose van BROESLI en De Marketing Ninja

Jorien Weterings, business mentor en transformation catalyst, maakt een uitgebreide wandeling door natuurgebied Buurserzand tijdens ons gesprek. Het is een koude winterdag en ik kan door de telefoonlijn heen de grond horen kraken en knisperen. Ik spreek haar over de bijzondere samenwerking tussen BROESLI, haar bedrijf, en De Marketing Ninja. Een toevallige ontmoeting in Utrecht die leidde tot een onconventionele samenwerking die beide bedrijven heeft geïnspireerd.

Vanuit BROESLI begeleid Jorien sinds 2017 ondernemers die willen groeien in business en bewustzijn. Haar visie: het hebben van een bedrijf is een prachtig startpunt voor zelfrealisatie. Ontdekken wie je bent, wat de essentie is van jou als persoon en ondernemer. Jorien: ‘ik help ondernemers op dat pad. Hoe maak je zoveel mogelijk impact met je bedrijf, op een dusdanige manier dat je, ook als je groeit, vrijheid en (werk)geluk blijft voelen. Ik werk enerzijds heel pragmatisch met allerhande tools die helpen een goede ondernemer te worden, maar kijk ook naar het onderbewuste, het wegwerken van blokkades op weg naar zelfrealisatie – ruimte laten voor het onverwachte. Dan gebeuren er wat ik noem ‘wonderen’ - in zelfontwikkeling.’

Elke vorm van succes begint met besluiten nemen

Het zijn vaak toevallige ontmoetingen die tot de mooiste dingen leiden. Jorien en Babs troffen elkaar in Utrecht op de School voor Coaching. Jorien: ‘die dag stond in het teken van contracteren vanuit systemisch perspectief. Het is een kleine drie jaar geleden, maar Babs bleef in mijn achterhoofd hangen. Vorig jaar las ik het boek Think and Grow Rich van Napoleon Hill – een tijdloze klassieker uit 1937. Ik was bezig met het money mindset concept en hoe je met zowel plezier als gemak doelen in je leven realiseert.’ Volgens Hill begint elke vorm van succes met besluiten nemen en Jorien besloot een ambitieus doel voor 2025 neer te zetten voor haar bedrijf, BROESLI: een omzet van een miljoen per jaar of meer, gerealiseerd met plezier en gemak.

‘Ik was bezig met het money mindset concept en hoe je met zowel plezier als gemak doelen in je leven realiseert.’

Doel gesteld, keuze gemaakt: en nu? Jorien: ‘ik had allerlei mensen in gedachten die me zouden kunnen helpen dit plan concreet te maken, waaronder Babs. Dus besloot ik dat het de hoogste tijd was haar op te zoeken. Eerlijk gezegd wist ik nog niet eens precies wat ze deed. Maar de indruk die ik van haar kreeg in Utrecht overtuigde me dat zij een sleutelrol zou kunnen spelen in het realiseren van mijn doel.’ Tijdens die hernieuwde kennismaking kwam eigenlijk al snel een idee ter tafel bij de twee ondernemers: elkaars programma volgen en elkaar zo (hopelijk) verder helpen groeien als ondernemer.

Bijna misselijk van de weerstand

Dat ging niet zonder slag of stoot, vertelt Jorien lachend. ‘Ik ben zo gewend te werken vanuit een gevoel, vanuit creativiteit en intuïtie. Opeens werd ik om m’n oren geslagen met een planning, modellen, een karrenvracht theorie en analyses. Ik werd er half misselijk van! Maar daardoor wist ik ook, als hier weerstand zit, heeft het me ook iets te brengen. Het sterkte me in de overtuigingen, maar ik was ook bezorgd: ben ik hier wel al klaar voor, ben ik ver genoeg als ondernemer?’

Binnen het mentorprogramma doet De Marketing Ninja onderzoek naar een passende strategie voor een bedrijf, de kernwaarden en visie, doelgroep en klanten, maar ook naar kansen en bedreigingen. Haar ideeën over BROESLI vlogen soms alle kanten op, vertelt Jorien. ‘Ik keek naar mijn 1-op-1 mentorships en de pricing. Moest die omhoog? Of zou ik juist veel meer moeten inzetten op een schaalbaar, online model? Ik ging keihard aan het werk en rende mezelf even helemaal voorbij. Dat was nou precies niet de bedoeling. We gingen terug naar de kern: mijn missie, mijn visie, mijn kernwaarden. Ik liep echt snoeihard tegen allerlei barrières bij mezelf op.’

Leerzaam, maar ook pittig. Zonder wrijving geen glans. Het mentorprogramma bracht structuur, rust en daarmee ruimte om te groeien. Samen met De Marketing Ninja keek Jorien naar haar bedrijf, werk en klanten. ‘Wat hebben die eigenlijk nodig? Hoe spreek ik ze goed aan. Wat past bij ze? Dit voelde onwijs fijn om samen op te pakken. Het gaf houvast, werd langzaamaan concreet. Er werd een richting zichtbaar die bij me past. Helemaal anders dan ik van tevoren had voorgesteld – maar het gebeurde wel!’

 

Niet langer fröbelen - bouwen

Een quote van Bruce Lee, de legendarische martial artist waar Jorien’s bedrijf naar vernoemd is, kwam omhoog: ‘I’m not teaching you anything. I’m just helping you explore yourself. Ik wilde weten of ik dit kan. Ik ben al een tijd bezig met spiritualiteit en op welke manier ik groei en mijn leven vormgeef. Als dit is waar ik andere ondernemers in begeleid, en daarin wil groeien, dan moet ik zelf ook stappen maken. Dus ik dacht eigenlijk (pardon my French): fuck it, ik wil gewoon weten of dit ook toepasbaar is op mijzelf.’

‘Ik denk dat we elkaar echt goed aan het uitdagen waren. Die constructie van elk ons programma doorlopen, dat was geen loos liefdewerk oud papier. We hadden elkaar echt iets te leren.’

Ondanks de eerste weerstand benadrukt Jorien dat de samenwerking met De Marketing Ninja van meet af aan ontzettend leuk was. ‘Ik denk dat we elkaar echt goed aan het uitdagen waren. Die constructie van elk ons programma doorlopen, dat was geen loos liefdewerk oud papier. We hadden elkaar echt iets te leren. Binnen het mentor-programma voelde ik meteen de professionaliteit. Het gevoel dat ik niet langer een beetje aan het fröbelen was als ZZP’er, maar echt als ondernemer aan mijn eigen bedrijf aan het bouwen was. Dankzij de tools die door Babs en Renske aangereikt werden.’ Voor Jorien voelde het bij vlagen als een avontuur: een ondernemersreis waarin klantonderzoek, confrontatiematrixen en andere modellen hun meerwaarde bewezen. ‘Dat vond ik, zulke vette shit!’

Magische momenten

Het maken van strategische keuzes heeft BROESLI geholpen een plan uit te werken om het gestelde doel van omzet en werkplezier in 2025 te halen. Jorien benadrukt hoe het doorhakken van grote knopen ook tot (gezonde) spanning leidde. ‘Ik realiseerde me dat zulke besluiten nodig zijn om in beweging te komen. Maar ik kon er ook wel van wakker liggen. Babs legde daar feilloos de vinger op. Wat gebeurt er nu met je?’ En niet alleen Babs, haast ze zich te zeggen. ‘Er gebeurden altijd magische dingen, zodra ik met Renske in een sessie zat. Even sparren met Renske heeft me zo vaak geholpen, ik vraag me af of ze dat zelf door heeft gehad. Ze doet het volgens mij niet eens bewust, maar zij kan echt grote bewegingen op gang brengen, weer op een heel andere manier dan Babs dat kan en doet. Die wisselwerking heeft mij enorm goed geholpen.’

Het mentorprogramma droeg bij aan Jorien’s vertrouwen om een grote investering te doen in BROESLI en een partij in de arm te nemen om te helpen met verdere automatisering en professionalisering van het bedrijf. ‘Ik ben daardoor veel minder tijd kwijt aan allerlei stomme rompslomp. Het heeft me geholpen besluiten te nemen en allerlei zaken los te laten. Het gaat niet alleen om strategie, maar ook om vertrouwen: het vertrouwen om op een afgewogen manier de juiste beslissingen te nemen.’

Loop niet vast in de uitvoering…

Jorien borrelt inmiddels over van inspiratie voor BROESLI. Ze werkt aan de customer journey van de BROESLI Academy, een nieuw concept om haar methodiek voor een grotere groep mensen en betaalbaarder toegankelijk te maken. Ze is haar 1-op-1 programma aan het aanscherpen en heeft een nieuwe podcast, genaamd ‘Ondernemer in Wonderland’ in de steigers staan. En, als kers op de taart, beginnen de contouren van een groepsprogramma vorm te krijgen. ‘Sessies waarin we gezamenlijk, met de energie die een groep meebrengt, stappen zetten in ondernemerschap en het vergroten van kracht, moed en inzicht.’

Wat Jorien betreft rendeert een mentorprogramma gegarandeerd. ‘Investeren in jezelf betaalt zich altijd meer dan dubbel en dwars terug. Ik zie dat als iets anders dan diploma’s halen. Veel ondernemers focussen op inhoud en lopen dan gruwelijk in de modder vast door helemaal op uitvoering te gaan zitten. Zonde. Ga bewust aan je bedrijf werken en reflecteer vanuit welke visie en waarden jij werkt. Wat maakt jou gelukkig? Empower jezelf, als ondernemer. Daarna gaat alles makkelijker, leuker en speelser. Blijf het ook zo zien: als een spelletje.’

…Maar boor een goudmijn aan

In het mentorprogramma ga je jezelf tegenkomen, en dat is prachtig, aldus Jorien. ‘Het is een goudmijn die je aanboort. Het waren zonder twijfel de fijnste momenten die ik heb ervaren tijdens mijn sessies met Renske en Babs: wanneer zij aangaven: Jorien, wat je nu ervaart en voelt, dat is normaal. Niet alleen het inhoudelijke, maar ook het coachende stuk wat ze bieden maakt dat mogelijk.’

Als ondernemer kan je altijd verder komen dan je denkt. Zo ziet ook Jorien het. ‘Voor mij voelt het alsof ik nu echt een goede ondernemer aan het worden bent. Ik heb een sterk fundament neergezet en ben dat nu aan het verzilveren. En tot slot: durf moedige beslissingen te nemen. Durf te stoppen met sommige dingen. Focus. Beweeg naar dat punt toe - where excitement equals terror. Dat je dolgraag wil, maar dat het ook doodeng is. Want, in de woorden van Hill: het begint allemaal met een besluit.’

Vorige
Vorige

‘Na keihard werken het kwartje zien vallen. Dat is goud waard’

Volgende
Volgende

Wanneer uit klantkennis zelfkennis voortkomt: de inzichten van i2