Hoe blijf je online opvallen tussen alle vlogs, blogs en gelikte foto’s?

Hoe ziet jouw tijdlijn op social media er tegenwoordig uit? Ondernemers buitelen over elkaar heen met spontane video’s over ‘wat me nu toch te binnen schoot’ en ‘deze ene tip moet je echt nú horen’. Maar ook met professionele photoshoots van de nieuwe wintercollectie tot versgebakken broden. Zo lijkt die doodgewone thuiswerkdag van die coach opeens het meest inspirerende moment in zijn leven en lijkt dat brood van de bakker op de hoek een kunstwerk. Maar draagt dit nu echt bij aan het succes van het bedrijf? En kun je als ondernemer ook opvallen als je niet mee doet aan deze gekte?

Delen is het nieuwe hebben

Vooropgesteld: ik ben groot voorstander van het delen van kennis en expertise als marketingtool. Je laat zien waar je goed in bent, door te helpen weten klanten je makkelijker te vinden, en je inspireert wat met jouw producten of diensten mogelijk is. In wélke vorm je het beste kunt delen hangt af van jouw doelen, bedrijf, producten of diensten en klanten.

First things first. Wat wil je eigenlijk bereiken?

Misschien een beetje flauw, maar dit is nou eenmaal waar het allemaal begint: wat is je doel? Wil je nieuwe klanten bereiken? Wil je bestaande klanten laten terugkeren? Of wil je werken aan de bekendheid van je merk? Een bakker die nieuwe klanten wil werven kan zijn assortiment op Facebook of Instagram onder de aandacht brengen met mooie foto’s of met een exclusieve ‘achter de schermen’ video van hoe zijn brood wordt gemaakt. Terwijl een bakker die klanten wil behouden, bij het afrekenen de klant een coupon kan geven voor 2 gratis croissantjes als hij terugkeert binnen een week. Begin dus altijd bij wat eigenlijk je doel is!

Denk eerst na wat voor jou de beste manier is om jouw product/dienst en bedrijf te presenteren.

 

Een sprankelende photoshoot of inspirerend artikel… wat past?

Laat je niet gek draaien door alle gelikte foto’s video’s en blogs op je tijdlijn. Denk eerst na wat voor jou de beste manier is om jouw product/dienst en bedrijf te presenteren. Hierbij is belangrijk dat je direct of indirect laat zien 1) welke producten/diensten je aanbiedt 2) welke probleem van de klant je oplost en 3) wat jouw bedrijf, product/dienst zo bijzonder maakt.

Heb je bijvoorbeeld een meubelwinkel? Dan zullen prachtige foto’s op Instagram jouw klant helpen beslissen om eindelijk die salontafel te kopen of inspireren dit weekend even te komen snuffelen. Ben jij business coach? Dan kun je die fotoshoot beter vervangen door een inspirerend artikel over die bijzondere klant die je mocht helpen zijn bedrijf te laten groeien en hoe je dit gedaan hebt. Hierdoor begrijpen klanten met welke problemen zij bij jou terecht kunnen. Dat zegt veel meer dan een professionele foto van jou in het park met je haar mooi opgestoken.

Waar zijn jouw klanten eigenlijk te vinden?

Denk niet alleen vanuit je eigen bedrijf en product/dienst. Denk ook vanuit jouw klant. Wie is je doelgroep? Wat voor media en devices gebruiken zij? Zitten jouw klanten veel met hun smartphone op LinkedIn of Instagram? Of lezen zij graag op zaterdag ochtend een stevig artikel op Blendle of Frankwatching? En met welk doel doen zij dat? Zijn ze op zoek naar inspiratie? Of is het gewoon tijdverdrijf? Heb je geen idee? One way to find out: vraag het ze!

Zorg dat je wat te melden hebt

Mooie beelden of leuke blogs delen is natuurlijk hartstikke goed voor de zichtbaarheid van je bedrijf. Maar je hoeft niet te overdrijven. Elke week een prachtige foto van datzelfde bord spaghetti gaat behoorlijk vervelen, en kan er zelfs toe leiden dat jouw klanten je ontvolgen (“Nou weet ik het wel”). En mocht je dan echt wat te melden hebben, zien ze het niet eens meer! Ik weet dat veel marketeers zeggen dat je minimaal 2x per week zichtbaar moet zijn, maar blijf alsjeblieft ook je boerenverstand gebruiken. Als je even niks te melden hebt, dan sla je een weekje over. Jouw klanten zullen echt niet meteen denken; ooh mijn favoriete restaurant heeft geen foto van dat smeuïge bord pasta gepost, daar ga ik dus echt nooit meer naartoe!

Dit artikel verscheen ook op Delft.BusinessBekijk hier de publicatie.

Vorige
Vorige

Making it happen for yourself…

Volgende
Volgende

Hé ondernemer, houd je wel rekening met de concurrentie?