De kantorenmarkt bestormen: de Ninja’s bij Worth Workspaces
Ernout van der Waard is al meer dan twintig jaar ondernemer en heeft verschillende bedrijven. Eén van die bedrijven is softwarebedrijf Worth Internet Systems, waarmee hij softwaresystemen bouwt voor overheden. Samen met zijn team zit hij met Worth in een kantoorgebouw. Steeds vaker laten zij andere partijen toe om daar óók te komen werken. Plotseling boorde Ernout een voor hem compleet nieuwe markt aan – de kantorenmarkt. Worth Workspaces was geboren. Met behulp van De Marketing Ninja ontdekt hij precies wat Worth Workspaces uniek maakt en welke strategie daar het best bij past.
Voordat Ernout met de Ninja’s aan de slag gaat, pakken hij en zijn team vooral allerlei losse elementen op. Social campagnes, contentkalenders, advertenties, zoekmachineoptimalisatie. ‘Ik vond altijd dat we er net wat minder uithaalden dan we wilden’, geeft Ernout toe. ‘In plaats van allerlei losse acties te ondernemen, leek het me daarom verstandig om een stapje terug te doen.’ Het wordt tijd om voor Worth Workspaces een stevige marketingstrategie op poten te zetten.
Handen uit de mouwen
Via een borrel leert Ernout Babs kennen. ‘Zij vertelde enthousiast over wat ze aan het doen waren. Hun mentorprogramma bleek precies aan te sluiten bij de activiteiten die wij wilden ontplooien. Niet te snel in de actiemodus gaan, maar eerst goed het onderzoek en denkwerk doen.’
Ernout wilde vooral geen partij die dat allemaal vóór hen zou doen, zoals een strategisch adviesbureau. ‘Ik wilde graag zelf mijn handen uit de mouwen, daar ben ik sowieso wel van. Zo kunnen we er zelf ook wat van leren. Maar het liefst wel met mensen om ons heen die structuur brachten. Dat sloot mooi aan bij de aanpak van De Marketing Ninja.’
Open houding
De kantorenmarkt was compleet nieuw voor Ernout. Hij wist dus niet direct hoe een customer journey eruit zou zien voor iemand die een kantoor zoekt. Alles moest opnieuw verkend worden. Daarom stapte hij met een volledig open houding het mentorprogramma in.
‘Hoe ga je het in de markt zetten? Welke pakketten bied je aan? Waar moet je extra voor betalen? Dat zijn dingen die ik allemaal nog open op tafel heb gehad. Als je met een heel vastomlijnd idee begint, dan is er weinig bewegingsruimte. Je kunt niet meer zo makkelijk andere kanten opgaan of nieuwe ideeën toevoegen. Ik wilde er zo open mogelijk in en er zoveel mogelijk uithalen.’
Het anders doen
Het mentorprogramma bracht Ernout veel structuur. Daarnaast kijken de Ninja’s altijd kritisch mee. ‘Je bent van alles aan het voorbereiden met je eigen team. Als we iets voorstelden, durfden zij kritisch te zijn: wat is daar de bron van? Waar heb je dat op gebaseerd? Heb je het ook getest? Dat zorgt ervoor dat je dingen niet halfbakken doet. Het is niet alleen procesbewaking, maar ook wel echt een bepaalde kwaliteitscontrole. Ik vond het een mooie balans tussen vaart maken en pragmatiek.’
Meestal is Ernout een beetje wars van missie en visie. Lachend: ‘Ik denk dan al snel: laten we gewoon mooie dingen gaan doen. Maar het is nuttig om het een keer allemaal goed uit te denken van tevoren. In de uitvoering naar voren weet ik nu ook beter wat onze differentiator is. Op welke plek ga ik het net anders doen?’
Flexibiliteit
Uiteindelijk besloten Ernout en zijn team om zich op organisaties te richten die niet ver vooruit kunnen voorspellen wat ze nodig hebben. ‘We hebben een hoge mate van flexibiliteit ingebouwd in ons concept. Dat zorgt er meteen voor dat je minder verspilling hebt – er staan veel minder meters leeg op bepaalde dagen.’
Als je bij Worth Workspaces iets huurt, kun je een deel van de week verdubbelen in je ruimte. ‘Hierdoor heb je opeens voor je hele team ruimte, terwijl je daar niet de hele week voor aan het huren en betalen bent. Dat doet ook iets met de dynamiek in zo'n pand, het wordt er veel levendiger van. De komende tijd willen we dit verder uitrollen’, legt Ernout uit.
Verse blik
De Ninja’s luisteren goed naar wat de behoefte is, vindt Ernout. ‘Daarbij zijn het gewoon slimme lui, je merkt dat ze het begrijpen. Ook vond ik de flexibiliteit van het programma erg fijn. Onderweg zijn er soms dingen veranderd, daar konden we nu goed op inspelen.’
Verder was het brainstormen voor hen waardevol. ‘Wanneer je er zelf bovenop zit, is het weleens lastig om je bedrijf met een verse blik te bekijken. Naast onze Ninja Renske zat Alwin er regelmatig bij. Die heeft natuurlijk ook een ondernemersbril op en ging dan lekker meedenken. Het voordeel was dat ze onze organisatie inmiddels goed kenden. Doordat ze die context hadden, werd het brainstormen nog veel nuttiger.’
Andere lens
Tijdens het programma maken Ernout en zijn team kennis met methoden als het Porter-model en de DESTEP-analyse. Het zijn methoden die zij nu nog steeds toepassen. ‘Elk model of iedere methode zorgt ervoor dat je weer met een andere lens naar je business kijkt.’
De DESTEP-analyse en het Porter-model zijn twee modellen die samen een compleet beeld geven van welke kant het opgaat in de sector en waar de kansen liggen. Ernout vervolgt: ‘Er verandert momenteel heel veel in de kantorenbranche. Door het toepassen van die modellen krijg je uiteindelijk een strategie die mooi aansluit op al die verschillende facetten. Zo maak je het maximale van jouw sterktes in de richting die de trend opgaat.’
Het echte werk
Ernout zit altijd vol plannen, maar zijn eerste doel is om meer teams langs te laten komen en te laten werken bij Worth Workspaces. ‘Hopelijk groeit het dan steeds verder. Het liefst organisch, omdat mensen weten hoe het hier is. Mensen die bij ons komen werken zijn enorm enthousiast, maar dat moet je aan de buitenkant ook over zien te brengen. Die interesse moet je kunnen wekken.’
De inzichten die ze hierover hebben opgedaan tijdens de samenwerking met de Ninja’s, moeten vertaald worden naar uitingen in campagnes en op websites. ‘Eigenlijk begint nu het echte werk.’
Mooie balans
Ernout zou De Marketing Ninja van harte aanbevelen. ‘Mijn tip voor andere ondernemers: probeer dit eens. Het mentorprogramma van de Ninja’s past perfect bij ondernemers die de waarde inzien van eerst een goed plan maken en grondig alle stappen doorlopen. Ik denk dat het voor sommige start-ups of voor partijen die naar het volgende level willen, heel waardevol is.’
Ernout vindt het mentorprogramma toegankelijk, met een mooie balans. ‘De boel wordt niet compleet overgenomen, maar je krijgt wel fijne begeleiding en hoeft het niet allemaal zelf uit te vinden. Het is een traject waar je energie van krijgt en wat bovendien leuk is om te doen. Er gaat veel creativiteit mee gemoeid, dus dan is het belangrijk dat er een goede sfeer wordt gecreëerd. De Ninja’s willen er echt iets moois van maken.’
Heb je het lef om echt aan je bedrijf te bouwen en een sterke fundering voor duurzame groei te leggen? Die uitdaging gaan we graag met je aan! Plan een gratis consult in met een van de Ninja’s om samen te kijken wat jij kan doen om je marketing slimmer en effectiever in te richten.
Geschreven door Linda van Linda Roos en Media